Okres zimowy dla pilotów to zazwyczaj przygotowania do sezonu i możliwość spokojnego przejrzenia rynku. Ja sam stoję przed wyborem nowej ramy do multikomptera wyścigowego. Choć mam ich parę to coraz to nowsze pomysły producentów i hobbystów powodują, że nowy projekt to tylko formalność!

Dynamika zmian na rynku dronów wyścigowych jest ogromna, części są coraz mniejsze a co za tym idzie waga i rozmiar też. Dziś dwa słowa w czym można wybierać przymierzając się do zakupu ramy do swojej wymarzonej maszyny. Moich typów na sezon 2017 jest pare, wszystkie ramy są pod śmigła 5′, silniki 2204-2206, kontroler lotu o wymiarach 36x36mm. Wszystkie je łączy styl centralnego umieszczenia elementów wewnątrz kabiny lub niewielkiej wieżyczki umieszczonej po środku ramy z karbonu w kształcie X.

Przy wyborze ramy najważniejsze jest to czy:

  • pomieszczę wszystkie części na niej
  • czy jet wystarczająco mocna
  • czy jest wystarczająco sztywna
  • czy dostane do niej części zapasowe
  • jak szybko mogę ją zakupić
  • czy są śrubki w zestawie i czy są dobrej jakości
  • czy zamontuje LED’y
  • czy jest w zestawie PDB, czy w ogóle potrzebuje PDB
  • czy materiały są dobrej jakości
  • cena!

Moje typy ram poniżej:

  • Turbo ix5 200 200mm
  • * 3B-R Racing Frame 214mm * GEPRC gep-ix5 200mm * DEMONRC DRC FURY 205mm * ARMATTAN Armadillo 223mm * DIATONE GT2 200mm

     

    Turbo ix5 200mm

    Całkiem nowa rama z aluminiową kopułą, która ma za zadanie chronić wszystkie części schowane w środku razem z kamerą. Rozwiązanie nowe i ciekawe ale obawiam się, że zamontowanie wszystkich części w środku może sprawić problemy. Trzeba pamiętać, że do schowania jest FC, PDB, wideo nadajnik, odbiornik RC. Choć można zaoszczędzić miejsce kupując FC z PDB.

    • Waga: 80g
    • Odległość od silnika do silnika: 214mm
    • Grubość ramy: 4mm
    • Możliwość regulacji kąta kamery: tak
    • Możliwość instalacji kamery do nagrywania lotu: tak
    • cena: 52$
    • Link: Turbo ix5

    3B-R Racing Frame

    Kolejna nowa rama w tym samym stylu ale z aluminiowymi słupkami, które nadają pochylony kształt obudowy dzięki czemu nie jest potrzebne montowanie do kamery o większym kącie. Jest wszystko co potrzeba czyli montowanie na kamerę, antenę VTX, rzepu pod baterię.

    • Waga: 79g
    • Odległość od silnika do silnika: 214mm
    • Grubość ramy: 3.5mm
    • Możliwość regulacji kąta kamery: tak
    • Możliwość instalacji kamery do nagrywania lotu: tak
    • cena: 66$
    • Link: 3B-R Racing Frame

    GEPRC gep-ix5

    GEPRC projektuje fajne ramy i zawsze w komplecie zawarte są takie szczegóły jak guma pod baterię, czy montowane LEDy z tyły. Ogólnie przemyślany projekt. Moim zdaniem jedyne śrubki są standardowe. Kamera FPV jest całkowicie kryta przez karbonową obudowę a dodatkowo z przodu przez drukowana osłonę.

    • Waga: 105g
    • Odległość od silnika do silnika: 200mm
    • Grubość ramy: 4mm
    • Możliwość regulacji kąta kamery: tak
    • Możliwość instalacji kamery do nagrywania lotu: tak
    • cena: 46$
    • Link: GEP – IX5

     

    DEMONRC DRC FURY

    Fury to polska produkcja ma być lekka i szybka. Rama została zaprojektowana tak aby chroniła kamerę przed zderzeniami. W produkcji demonrc zawsze są porządne śrubki i karbon. Odpowiedni kąt pochylenia ramy zapewnia bezproblemową instalacje kamery do nagrywania lotów.

    • Waga: 60g
    • Odległość od silnika do silnika: 205mm
    • Grubość ramy: 4mm
    • Możliwość regulacji kąta kamery: tak
    • Możliwość instalacji kamery do nagrywania lotu: tak
    • cena: 65$
    • Link do sklepu: Demon FURY

    ARMATTAN Armadillo

    Armattan to niska konstrukcja z możliwością regulowania kamery FPV i zamontowania kamery do podglądu. Obawiałbym się czy wszystkie elementy wejdą do środka. Montowanie z boku anteny FPV nie jest najlepszym wyborem. LEDy niestety nie są zawarte w cenie.

    • Waga: 109g
    • Odległość od silnika do silnika: 223mm
    • Grubość ramy: 4mm
    • Możliwość regulacji kąta kamery: tak
    • Możliwość instalacji kamery do nagrywania lotu: tak
    • cena: 85$
    • Link do sklepu: Armadillo

    DIATONE GT2-200

    Na pierwszy rzut oka ciekawa rama z aluminiowa obudową. Co od razu rzuca się w oczy to brak ochrony kamery FPV, na tle poprzedników może ją dyskwalifikować w wyborze. Warto jednak zwrócić uwagę że rama jest całkiem gruba bo aż 5mm.

    • Waga: brak!!!
    • Odległość od silnika do silnika: 200mm
    • Grubość ramy: 5mm
    • Możliwość regulacji kąta kamery: tak
    • Możliwość instalacji kamery do nagrywania lotu: tak
    • cena: 65$
    • Link do sklepu: Diatone GT2-100

    Podsumowanie

    Powyżej nie przedstawiłem wszystkiego co jest dostępne na rynku ale gdybym miał wybierać z pośród powyższej grupy to wybrał bym do ćwierć finału wszystkie oprócz diatona. Bardziej przechodząc w szczegóły, patrząc w dorobek diatona umieścił bym go w grupie niszowej z ta ramą w uwagi na brak ochrony kamery. Natomiast nowym wizjonerskim rozwiązaniem jest całkowicie aluminiowa obudowa TURBO IX5 co klasyfikuje ją wyżej w wyborze. Na trzecie miejsce od końca trafia Armattan który jest całkowicie obojętny. Natomiast w czołowej trójce zostaje FURY, GEPRC i 3B-R. Mogą one walczyć pomiędzy sobą ceną jakością i dodatkami jak LED i PDB. Trzeba pamiętać, że na „żywo” może zmienić się koncepcja i możliwości dlatego do wyboru końcowego pozostawiłbym dwie ramy GEPRC IX5 i DRC FURY. DRC FURY ze względy na pozytywna odpowiedz społeczności a GEPRC za to, że posiadam starsze wersje GEP ZX90 i GEP VX5 i mogę je śmiało polecić.

    Dawajcie znać w komentarzach co myślicie o takiej formie pokazania co mamy do wyboru. Może macie jakieś uwagi. Ja tylko pisze co myślę, może o czymś nie pomyślałem :)