Test wyścigowego drona Shuriken X1

Shuirken X1 to gotowy do lotu dron wyścigowy zaprojektowany przez firmę Holybro, miałem też okazje testować ich starsze dziecko Shuriken 250.

Shuriken X1 posiada wszystko co jest potrzebne do lotu oprócz aparatury natomiast odbiornik RC jest już w zestawie i można go wybrać przy zakupie. W moim przypadku był to FrSky XSR. Rama to bardzo dobrej jakości karbon o grubości 4mm, każde ramie jest wymienne. Cztery jednostki napędzające to mocne silniki T-MOTOR 2305 2600KV. Regulatory, które nimi sterują to zależnie od wersji Flycolor 30A z BLheli_S lub Flycolor Raptor 390 30A ze słabszymi procesorami i wersją blheli bez S. Wizje zapewnia kamera Super HAD II CCD z soczewką 2.5. Zintegrowana płyta pośrodku posiada płytę dostarczającą zasilanie, kontroler lotu na procesorze F3 i nadajnik video z regulowaną mocą w zakresie 200-600mW i 40 kanałami oraz wyświetlaczem, zmianą kanałów i OSD. Przez zastosowanie rozwiązania All in One cały profil Shurikena jest całkiem niski. Projektanci nie zapomnieli o niczym, bez rozbierania maszyny można zmienić kanały wideo, sparować swoja aparaturę lub podłączyć kabel micro USB. Nawet S.PORT z nadajnika XSR został już podłączony do płyty głównej co w przypadku FrSky pozwala na zmianę PID z aparatury. Buzzer, pomiar napięcia, pamięć BLACKBOX, OLED programowany z FC, to wszystko już jest na płycie. W zestawie znajduje się drukowana na drukarce 3D ochrona na GoPro Session, ponieważ sama rama posiada dedykowane miejsce właśnie na ta kamerę. Przenosząc się na spód ramy znajdziemy tam karbonową płytę chroniącą baterię oraz gumę antypoślizgową. Zobacz mój unpack na poniżej.

Unpack

Shuriken X1

Softmount mod

Testy zajęły mi sporo czasu z tego powodu, że na testy dostałem pierwszą wersję Shurikena X1 w której stwierdzono wadę taką, że regulatory były złe i powodowały drgania w osi YAW przy ustawieniu drążka koło 1300ms. Za cholerę jakoś mi się chciało w to wierzyć i przełożyłem ESC na nową ramę GEPRC VX5 na której latają super filmy można zobaczyć TU. Nie planowałem budować kolejnego quada ale czego się nie robi dla testów ;) Podejrzenie padło na kontroler lotu, który jest położony całą swoja powierzchnią na ramie co może powodować duże zakłócenia żyroskopu. Jak zawsze forum rcgroups pomocne, wyczytałem że softmount czyli podłożenie gum pod silniki rozwiązuje problem. Niestety nie było to dla mnie czyste rozwiązanie i szukałem problemu w oprogramowaniu betaflight, PIDach itd. Jednak łatwiej było zamontować kawał gumy pod kontroler lotu i pod każdy silnik i sprawdzić czy rzeczywiście to jest to. No i było. W poniższych filmach wrzuciłem fotki tych instalacji i ich efekty.

Testy w powietrzu!

Testy przeprowadzałem na oprogramowaniu betaflight 3.1.6 na ustawieniach domyślnych + 4K/4K

Podsumowanie

Było by całkiem idealnie gdyby nie te problemy z drganiem YAW. Można to naprawić samemu ale nie o to chodzi przy zakupie wersji gotowej do lotu. Trzeba było by ponarzekać jeszcze na brak osłon na anteny RC, brak mocy nadajnika w zakresie 25mW lub na to, że ramę trzeba dokręcić po wyjęciu z pudła ale w ogólnym rozrachunku nie jest źle. Teraz w sprzedaży jest wersja V2 która jest niby wolna od problemów. Jedyne co mnie czeka to ustawienia PID i mam nadzieje polatać Shurikenem X1 do zimy.

Jeśli chcesz zakupić Shuriken X1 o zapraszam do sklepu gearbest.com

Share Button

Przemek

Twórca portalu techfreak, elektronik, pasjonat wszystkiego co fajnie, co można przerobić. W wolnym czasie grzebie przy nettemp. A sport jaki uprawia to mini drony klasy 250.

  • Marcin

    Jakiej gumy użyłeś pod silniki. Gdzie można taką nabyć? Z góry dziękuję za odpowiedź.

    • Dętka do koła od roweru najtańsza :)

      04.07.2017 21:17 „Disqus” napisał(a):