Dron wyścigowy bez składania – Shuriken 250

Dron bez składania? Gotowy do lotu? Szurikeny nadlatują!

Dziś pare słów o quadkopterze wyścigowym szuriken 250 od Holybro. Co ciekawe nazwa szuriken pochodzi od pocisków do ręcznego miotania w kształcie gwiazdki ninja lub nietoperza ;) I tak własnie było na moich testach, miotałem tym sprzętem po betonowej podłodze i na całe szczęście nie skończyło się złamaniem jak w przypadku XK 252. Na całe szczęście bo to nawet całkiem fajny sprzęt. Co wyróżnia Szurikena na tle innych latających kopterow? Przede wszystkim to, że przychodzi złożony, gotowy do lotu w walizeczce o grubości nie większej niż na przeciętnego laptopa. Zobacz pare fotek poniżej:

Holybro Shuriken 250

techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-5 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-6 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-7 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-8 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-9 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-10 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-11 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-12 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-13 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-14 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-15 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-16 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-17 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-18

Szuriken został zaprojektowany tak aby wszystkie części zmieściły się w jednej płaskiej obudowie. Generalnie nic wielkiego, na tym etapie rozwoju mini kopterów części są po prostu male. Jak widać od góry posiada płytę karbonową o grubości 3mm,  następnie czerwoną obudowę. Od dołu płyta PCB na której umieszczone są wszystkie elementy jak, procesor, nadajnik video, płyta zasilająca. Na samym końcu ramę zamyka plastikowa osłona. Dodatkowo pod każdym silnikiem osobno też jest plastikowa osłona. Same silniki są schowane w ramie, tak jak regulatory które je napędzają. Cała kanapka jest skręcona na pare śrub z nakrętkami samo kontrującymi. O ile nadajnika wideo i kontrolera lotu nie da się wymienić to silniki, regulatory (ESC) i odbiornik RC FrSky XSR jak najbardziej można. Kamera została umieszczona w plastikowej klatce na gumkach co ma niwelować drgania. Może od razu pare fotek ze środka.

Co w szurikenie siedzi ?

Dokładna specyfikacja to:

  • Kontroler lotu (FC): Race32 F3 32-bit flight controller, zintegrowany w PDB
  • Silniki: Holybro 2205 – 2550KV
  • Regulatory (ESC) Holybro ESC 30A OneShot125 z BlHeli
  • Odbiornik RC: FrSky XSR
  • Kamera FPV: 700TVL CMOS camera
  • Nadajnik video: 5.8GHz 40-channel 25mW / 600mW,zintegrowany w PDB
  • Płyta zasilania (PDB): Zintegrowana
  • OSD,  zintegrowany w PDB
  • Zasilanie: 3-4S (12-16V)

Jak widać poniżej do szurikena można zamontować każdy odbiornik RC, nie każdą kamerę z powodu braku montowania. Zwracając uwagę na kamerę, jest całkiem  dobra co widać na filmikach poniżej. Za pomocą zintegrowanego OSD w PDB wyświetla dane pobierane z FC. Regulatory napięcia mogą być wymienione ale tak naprawdę nie ma takie potrzeby, 30 amperów starczy. Co ciekawe zintegrowany nadajnik video dość dobrze się sprawował, przede wszystkim nie zakłócał innych latających. Mogliśmy razem latać na jednym bandzie. Czy integracja w płytę pdb jest fajna? Nie do końca bo przy jakiejkolwiek naprawie, wymianie rosną koszty. Dało by się w szurikenie oddzielić FC i nadajnik video. Zostało by samo PDB. Trzeba też zwrócić uwagę, że dolna płyta to już PDB które nie jest chronione.

techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-51 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-52 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-53 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-54 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-55 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-56 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-57 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-58 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-59 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-60 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-61

Domyślna konfiguracja CelanFligth

techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-cleanflight-50 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-cleanflight-51 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-cleanflight-52 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-cleanflight-53 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-cleanflight-54 techfreakpl-holybro-shuriken-250-rc-racing-drone-cleanflight-55

 

Filmik z softem CleanFlight

Zobaczycie poniżej że widać dużą różnice pomiędzy betaflight a cleanflight. Na betaflight mam większe poczucie kontroli niż na cleanflight gdzie widać jak Szuriken pływa.

Filmiki z Betaflight

Podsumowanie

Generalnie poobijałem szurikena i ku mojemu zaskoczeniu dalej lata. No może warto wspomnieć, że po zderzeniu z betonem dwa silniki już szumią ale chyba żaden nie oprze się takim siłom. Natomiast osłony, plastiki i karbon nie popękały. Co trzeba zrobić to od razu wgrać betaflight bo różnica jest duża. Przede wszystkim taka, że na ustawionym cleanflight lata tak sobie. A na domyślnym betaflight dobrze. Dwa rzepy i podkładka anty-poślizgowa dobrze spełniają swoje zadanie i trzymają baterię. Nie zdarzyło mi się aby śmigła uszkodziły lipo. Sam tak naprawdę czekam na ciepłe dni aby sprawdzić jak będzie latało się na torze, bo to może być fajny model treningowy. Z tego powodu, że na trawie tym bardziej nic mu się nie stanie. Co do moich odczuć to osobiście czuje większą kontrole na silnikach 2300Kv niż na tych 2550 ale to kwestia przyzwyczajenia. Nie ma jak zamontować GoPro czy nawet Runcama chociaż można próbować na osłonie kamery. Czy opłaca się zakupić ten model? Tak, można go kupić czasem za 150$ albo szukać kodów zniżkowych na rzeczy z działu RC.

Szuriken 250 można zakupić na gearbest.com

 

 

Share Button

Przemek

Twórca portalu techfreak, elektronik, pasjonat wszystkiego co fajnie, co można przerobić. W wolnym czasie grzebie przy nettemp. A sport jaki uprawia to mini drony klasy 250.

  • Świetny materiał. Jak dostajesz pozwolenie na testy w podziemnym parkingu? Kiedyś starałem się o pozwolenie na kręcenie w takim miejscu i bywa ciężko ;)