OK.. udało się mamy już zmontowaną elektronikę – działa oparta o Arduino albo inny moduł elektroniczny da się tym sterować za pomocą terminala teraz trzeba by nadać temu jakaś formę tak aby zwykły człowiek mógł tym sterować bez zaznajomienia się z dokumentacją – ja tego uczyć się nie musze bo moje dzieło znam na pamięć…. no ale graficznie coś trzeba dodać i to najlepiej w ciągu kilku godzin tak aby nie rozgryzać całego środowiska programistycznego.
Brzmi znajomo ?

Narzędzie MyOpenLab pozwala na dodanie przyjemnego dla oka interfejsu graficznego i funkcji logicznych do dajmy na to własnego rozwiązania opartego na Arduino. Zaleta oprogramowania – „piszemy” kod metodą graficzną układając bloki funkcyjne czy elementy GUI przeciągając odpowiednie moduły do swojego projektu tak jak ma to miejsce w rozwiązaniu firmy NI – LabVIEW.
Środowisko w którym tworzymy projekty daje możliwość dopisana swojego modułu w Javie, do pakietu dodane są liczne przykłady rozwiązania np. mastera w Modbus RTU, komunikacji po RS232 funkcji logicznych pozwalających na zapis do pliku np. CSV itd. Oprogramowanie jest dostępne na wolnej licencji i uruchamia się zarówno pod Windowsem jak i linuxem – tu mogę jedynie zapewnić że pod Ubuntu. Dostępna jest wtyczka dla pakietu Firmata który to sam w sobie jest wart opisania kiedy indziej.

Najnowsze pliki można znaleźć pod tym linkiem. Obecnie paczka z oprogramowaniem waży około 62Mb. I nie ma co się zniechęcać – program w odróżnieniu od strony domowej projektu MA INTERFEJS w języku angielskim.

Poniżej dwa screeny z programu w którym został otworzony przykład „MouseCatch”. Pierwszy screen pokazuje logikę pracy „programu w którym mamy obiekty (np.: lampki w postaci czerwonych kropek sygnalizujące pracę i obiekt „łapiący” kursor myszy) takie jak lampki sterowane logicznymi sygnałami tj 0/1, bramkę flip/flop itd. W zależności od rodzaju sygnału – binarnego czy liczbowego kreski łączące poszczególne obiekty mają inne kolory. W górnej części mamy do wyboru wiele elementów dostępnych z podstawowego źródła które możemy edytować i oczywiście tworzyć nowe.

Drugi screen pokazuje część „graficzną” tj elementu GUI rozmieszczone w oknie programu. Jak widać są tutaj obiekty korespondujące z logiczną częścią programu tj. lampki 0/1, wskaźniki analogowe i pola z wartościami liczbowymi. Program mimo prostego interfejsu daje możliwość szybkiego stworzenia GUI z logiką dla własnego projektu.. tak aby osoba mająca styczność pierwszy raz z naszym rozwiązaniem nie uciekła :) Program polecam przetestować każdej osobie. Może będzie to wstęp dla kogoś do programowania w sposób mniej graficzny.

 

Wady – są oczywiście.  Po pierwsze Java – środowisko nie grzeszy prędkością. Wymaga od użytkownika minimum JRE 7*.  Nie posiada obecnie możliwości eksportu napisanego programu do zapakowanego pliku wykonywalnego pod dany system (do uruchomienia wymaga środowiska „IDE” zainstalowanego na maszynie operatora oraz w przypadku istnienia ograniczeń dla konta np.: komputer domenowy w korporacji wymaga uruchomienia części programistycznej przed  kliknięciem wyeksportowanego programu – w Winodws). Dostarczone moduły bez modyfikacji nie działają prawidłowo z portami RS232 obecnymi na portach USB w systemie linux. W Windows nie ma takiego problemu. Nie każdy jest w stanie przestawić się z pisania kodu na „przeciąganie” drucików/sygnałów/strumieniu – może być to bardzo frustrujące dla kogoś kto posiada doświadczenie w pisaniu kodu za pomocą znaków ascii :) * – Java dostępna z np Ubuntu 18.04 jako standardowa paczka nie jest kompatybilna i wymagane jest zainstalowanie JRE Oracla