Przy okazji budowy mojej nowej maszyny latającej zrobiłem małą fotorelację z budowy którą chciałbym się z wami podzielić. Tym razem buduję nowego quadcoptera z paru powodów. Po pierwsze jest tańszy niż poprzednie wersje (pierwsza, druga, trzecia) i lepszy sprzętowo. W stosunku do poprzednich wersji w sumie zmieniło się prawie wszystko. Zaczynając od zmiany odbiornika D8R-II plus na D4R-II który jest o wiele mniejszy a ma tą samą ilość kanałów ale tylko na jednym fizycznym kanale (PPM). Do zmiany poszły silniki RCX1804 na rzecz mocniejszych DYS-BE1806. Kontroler lotu został zamieniony z KK 2.1 na MultiWii AIO a na końcu został NAZE32 który jest mniejszy i o wiele lepiej pasuje  do mini quadcopterów. Co do ramy, może jej nie zmieniłem ale zakupiłem trzecia wersję FPV250 która pozwala na różne ciekawe konfiguracje.

IMG_20140827_200833_1

FPV250 NAZE32 DYS1806 D4R-II

Po złożeniu całego potrzebnego sprzętu zabrałem się za budowę.

RAMA FPV250

Rama w wersji FPV250v3 LH z HobbyKing

IMG_20140818_215556_1 IMG_20140818_220352_1 IMG_20140818_220905_1 IMG_20140818_220856_1 IMG_20140818_222141_1 IMG_20140818_221458_1 IMG_20140818_222145_1

Ramę można różnie konfigurować, np. klatkę montując na dole można zastosować większe śmigła niż 5×30.

Silniki i ESC

Silniki DYS 1806 zamówione z banggood i kontrolery (ESC) RCX 10A G series z firmware SimonK. Silniki postanowiłem połączyć bezpośrednio z kontrolerami które musiały dostać nowe koszulki. Na ESC najlepsze są koszulki o średnicy 19.5mm. Przewody PWM skróciłem o połowę bo zawszę się walają. Poniżej specyfikacja do silników, na większych śmigłach mają większy udźwig. W wersji trzeciej ramy FPV250 z klatką na dole można właśnie takie zainstalować.

SKU147223-10

IMG_20140828_214520_1 IMG_20140828_213056_1 IMG_20140828_224351_1 IMG_20140828_224530_1 IMG_20140828_225208_1 IMG_20140828_230244_1

Zasilanie i kontroler lotu

Kontroler lotu naze32 jest mały i posiada rozstaw na montaż śrubek 30.5mm. Płytkę zasilanie jaką akurat posiadałem miała rozstaw który pasował pod ramę  (45mm) ale nie można było do niej przymocować naze32. Trzeba było wiercić nowe otwory w płytce. Wszystko to po aby i kontroler lotu i płytka zasilania znalazły się pod kopułka zabezpieczającą od ramy. We wcześniejszych wersjach musiałem budować klatkę z ramy ZMR 250 która mi się nie podobała. Nylonowe dystanse wykorzystałem z ramy ZMR, tak samo nakrętki które zrobiłem z dystansów.

IMG_20140827_211928_1 IMG_20140828_205145_1 IMG_20140828_205203_1 IMG_20140828_205900_1

Odbiornik D4R-II konfiguracja PPM

Zamieniłem odbiornik D8R-II plus na D4R-II z powodu wymiarów i generalnie jest trochę tańszy. Dużym plusem jest konfiguracja ppm w której odbiornik połączony jest z kontrolerem tylko poprzez jeden potrójny kabelek. Zamiast minimum pięciu.

IMG_20140827_213432_1 IMG_20140827_213635_1

Jedyną rzeczą jaką trzeba zrobić aby w pełni działał ppm na ośmiu kanałach to wgrać nowy firmware ze strony producenta. Do tego trzeba mieć kabelek USB FrSky lub układ USB na UARS232 FT232RL.

Flash D4R-II

D4R-II_firmware_flash0

Poniżej instrukcja jak wgrać lepszy firmware do odbiornika D4R-II.

Zakupiłem układ na FT232RL w sumie fajny bo ma przełącznik z 3.3V na 5V co jest wygodne.

D4R-II_firmware_flash2

Ze strony producenta ściągnąłem program do wgrywania nowego firmware.

D4R-II_firmware_flash1

Dodatkowo trzeba pobrać program do ustawień FT232RL, FT_PROG i zaznaczyć tam INVERT TXD i INVERT RXD aby móc w ogóle połączyć się z odbiornikiem i wgrać jakikolwiek firmware.

D4R-II_firmware_flash3-1 D4R-II_firmware_flash3-2 D4R-II_firmware_flash3-3

Po przygotowaniu przejściówki podłączyłem ją według instrukcji ze strony producenta do odbiornika. RX -TX, TX-RX, GND-GND.

D4R-II_firmware_flash3_1

 

 

Czas na odpalenie programu do zmiany firmwaru. Trzeba pamiętać aby odbiornik był w trybie boot zworka na 1-2 pinie sygnałowym w odbiorniku.

D4R-II_firmware_flash4 D4R-II_firmware_flash5 D4R-II_firmware_flash6 D4R-II_firmware_flash7 D4R-II_firmware_flash8

Po wgraniu firmwaru można wyciągnąć zworkę z 1-2 i przełożyć do 3-4 aby włączyć PPM.

Naze32 i PPM

Aby w naze32 uruchomić tryb ppm trzeba wydać jedno polecenie z CLI, ppm enable. W ogóle do łączenia się z płytką używam po prostu przeglądarki chrome z odpaloną aplikacją baseflight. Po wydaniu polecenia trzeba zrobić save konfiguracji poprzez wpisanie: save.

naze32_ppm1 naze32_ppm2_cli naze32_ppm3_enable naze32_ppm4_enable_save naze32_ppm5_enabled

Po tych operacjach kończę konfigurowanie trybu PPM dla odbiornika i kontrolera. Przechodzę do próby flashowania samego naze32 tak z ciekawości.

Naze32 firmware flash

Byłem ciekawy czy przez aplikacje baseflight da radę zaktualizować bez problemu naze32. I operacja przebiegła prawidłowo pod warunkiem że przejdzie się w tryb boot. Czyli trzeba zewrzeć dwa piny na płytce naze32 oznaczone boot, najlepiej płaskim śrubokrętem. Podłączyć zasilanie i po 2 sekundach odsunąć śrubokręt. W programie baseflight w prawym dolnym rogu jest przycisk Firmware Flasher. Dużym ułatwieniem jest też ściąganie firmwaru online: Load Firmware [online]. I flash on connect, kiedy po odsunięciu śrubokręta z padów boot program automatycznie zaczyna wgrywać nowy firmware.

naze32_firmware_flasher1

naze32_firmware_flasher2 naze32_firmware_flasher3_1 naze32_firmware_flasher4

Składanie, budowanie

Dalej więcej fotek ze składania, generalnie mój cel został osiągnięty udało mi się ukryć wszystko pod małą kopułką ochronną. Chciałem mieć dwie opcje konfiguracji ze sprzętem fpv i bez. Na teraz jeszcze go nie mam więc będę latał bez klatki. A gdy tylko pojawi się, bez problemu nałożę klatkę i zamontuję dodatkowy sprzęt bez żadnych modyfikacji.

IMG_20140828_234939_1 IMG_20140828_234934_1 IMG_20140830_101031_1

IMG_20140830_101050_1 IMG_20140830_122543_1 IMG_20140830_131601_1 IMG_20140830_131557_1 IMG_20140830_131605_1 IMG_20140830_131618_1 IMG_20140830_131612_1 IMG_20140830_131653_1 IMG_20140830_131635_1 IMG_20140830_131656_1 IMG_20140830_131703_1 IMG_20140830_131711_1 IMG_20140830_131808_1 IMG_20140830_132237_1 IMG_20140830_132324_1 IMG_20140830_132242_1 IMG_20140830_132331_1

Z dodatkowych rzeczy to obowiązkowo zainstalowałem FrSky Battery Voltage Sensor aby znać poziom rozładowania baterii. Oczywiście dostał też nową koszulkę.

IMG_20140830_103543_1

 

Pierwszy lot

W naze32 nie trzeba było nic konfigurować oprócz PPM, i kalibracji żyroskopu. A no może jeszcze Minimum throttle na 1150. PID nie ruszałem w ogóle aby zobaczyć jak będzie. Czytałem że podobno nie trzeba wiele robić ale i tak byłem zaskoczony że jest tak dobrze.

Bluetooth

Aby jednak na spokojnie podkonfigurować sobie PID np. YAW bo zawsze jest dla mnie za słaby. Podłączyłem pod TX i RX kontrolera bluetooth HC-06 o którym pisałem kiedyś. Mam go ustawionego na 115200 i nie musiałem nić robić więcej aby połączyć się do naze32 i zacząć konfigurować. Program na androida jaki ściągnąłem to Naze32/Multiwii Configurator.

IMG_20140830_175015_1 IMG_20140830_175024_1

Kiedy więcej latania?

Niestety nie polatałem długo, bo w weekend nie było dobrej pogody ale na razie jestem zadowolony z budowy i mam nadzieje że będzie to ostatni setup pod FPV. Bo ciągłe grzebanie w jednym modelu to zastój w treningach :) Postaram się dodać jakieś wyniki lotów na różnych bateriach i nowe filmiki.

Lista części $$$

FrSky Battery Voltage Sensor 2,55$

4 x DYS BE1806 2300KV Brushless Motor 2-3S 39,16$

FPV250LH Low Hung Clean-and-Dirty (KIT) 19,99$

AfroFlight Naze32 Acro 25$

FrSky D4R-II 4ch 2.4Ghz 20,09$

RCX 10A ESC G series 31,96

RAZEM: 138,75$

EDIT:

Zapomniałem o wadze całości bez baterii.

IMG_20140908_163356_1

Dodatkowa funkcja:  Lost Model Alarm

Pierwsze flipy

Kolejne flipy

Nowa rama

http://techfreak.pl/diatone-37-nowa-rama-dla-quadcoptera/